PID (Pražská integrovaná doprava)

organizátor: ROPID (Regionální organizátor Pražské integrované dopravy) zřizovatel: Hl. m. Praha partner: Středočeský kraj
českyCZ | englishEN
RSSRSS | FacebookFB | TwitterTW | InstagramIG
dnes: Středa 22.11.2017 17:32, provoz podle pracovního dne
zítra: Čtvrtek 23.11.2017, provoz podle pracovního dne

zveřejněno: 7.4.2015 09:10      poslední změna: 6.1.2016

Metrobusy

Obsah

Čím se vyznačují metrobusové linky v Praze
Trasy metrobusů
Jak jsou metrobusy vyznačeny?
Schémata sítě metrobusů (samostatný článek)

 

Po úspěšné realizaci sítí metropolitních autobusových linek v Hamburku, Mnichově a Berlíně vznikla síť metrobusů i v Praze v září 2012. V německých městech metropolitní autobusové linky fungují již přes 10 let a ve všech případech si získaly velké počty cestujících a k tomu ještě umožnily zefektivnění autobusové sítě. Největší nárůsty zaznamenaly tzv. tangenciální linky – ty spojují především okrajové části města a nabízejí určitou „zkratku“ těm cestujícím, pro které je cesta přes centrum nevýhodná.

Podobná situace je i v Praze, i zde roste dlouhodobě poptávka po tangenciálních směrech, a pokud má veřejná doprava zůstat konkurenceschopná vůči individuální, musí na tyto změny v poptávce reagovat. V Praze se navíc v centru vyskytují úseky metra nebo tramvají, které jsou velmi vytížené, jsou ovšem na hranici kapacity trati, jejíž propustnost neumožňuje další zásadní posílení provozu (týká se např. metra C v úseku Kačerov – I. P. Pavlova). Tangenciální linky pomáhají tomuto problému odlehčit, protože část cestujících nemusí zajíždět do centra a uvolňuje se tak kapacita pro ty, kteří mají cíl cesty v centru a jinou vhodnou alternativu nemají. Toto se osvědčilo například u relace mezi Jižním Městem a Prahou 5, kde došlo díky zavedení rychlých metrobusových linek k odlehčení metra C a tramvajové trati v Ječné ulici.

 

Čím se vyznačují metrobusové linky v Praze?

  • zajišťují významná spojení, jsou v provozu celodenně a celotýdenně
  • mají přímé vedení trasy s minimem různých zajížděk apod.
  • mají krátké intervaly (zpravidla 6–8 minut ve špičce, 15–20 minut v mimošpičkových obdobích, nebo i kratší intervaly)
  • jsou často provozovány v kloubových vozech
  • na jejich trasách jsou přednostně realizována preferenční opatření

 

Trasy metrobusů (stav k 4.1.2016)

  • 102 KOBYLISY – Dunajecká – SÍDLIŠTĚ BOHNICE – (STARÉ BOHNICE)
  • 106 NÁDRAŽÍ BRANÍK – Na Lysinách – Novodvorská – KAČEROV
  • 107 DEJVICKÁ – Zemědělská univerzita – SUCHDOL
  • 112 NÁDRAŽÍ HOLEŠOVICE – Trojská – ZOOLOGICKÁ ZAHRADA – (PODHOŘÍ)
  • 118 SÍDLIŠTĚ SPOŘILOV – Budějovická – Dvorce – SMÍCHOVSKÉ NÁDRAŽÍ
  • 119 NÁDRAŽÍ VELESLAVÍN – Divoká Šárka – Dědina – LETIŠTĚ
  • 124 DVORCE – Zemanka – Budějovická – Kloboučnická – ŽELIVSKÉHO – (HABROVÁ)
  • 125 SMÍCHOVSKÉ NÁDRAŽÍ – Háje – Sídliště Petrovice – Nádraží Hostivař – SKALKA
  • 131 HRADČANSKÁ – Zelená – Juliska – Hanspaulka – BOŘISLAVKA
  • 133 FLORENC – Ohrada – Třebešín – SÍDLIŠTĚ MALEŠICE
  • 135 FLORENC – Náměstí Míru – Slavia – Spořilov – CHODOV
  • 136 VOZOVNA KOBYLISY – Prosek – Vysočanská – Ohrada – Flora – Slavia – Spořilov – Opatov – Háje – JIŽNÍ MĚSTO
  • 137 NA KNÍŽECÍ – Malvazinky – U WALTROVKY – (Jinonice – BAVORSKÁ)
  • 139 ŽELIVSKÉHO – Na Míčánkách – Kloboučnická – Kačerov – Lhotka – KOMOŘANY
  • 140 PALMOVKA – Prosek – Letňany – Tupolevova – Ke Stadionu – ČAKOVICE
  • 142 NOVÉ BUTOVICE – Velká Ohrada – Luka – Stodůlky – Slánská – Sídliště Na Dědině – NÁDRAŽÍ VELESLAVÍN – (NOVÉ VOKOVICE)
  • 144 KOBYLISY – Dunajecká – POLIKLINIKA MAZURSKÁ
  • 150 (ŽELIVSKÉHO – Slavia – Michelská) – KAČEROV – Lhotka – NA BERÁNKU
  • 158 (ČESKOMORAVSKÁ – Vysočanská – Prosek) – LETŇANY – Staré Letňany – AVIA LETŇANY / KRAUSOVA – (OC Čakovice – MIŠKOVICE)
  • 167 NA KNÍŽECÍ – Anděl – Kotlářka – Nemocnice Motol – NEMOCNICE NA HOMOLCE
  • 170 JIŽNÍ MĚSTO – Háje – Brechtova – Spořilov – Budějovická – Branické náměstí – Přístaviště – Poliklinika Barrandov – PRAŽSKÁ ČTVRŤ
  • 176 KARLOVO NÁMĚSTÍ – Švandovo divadlo – STADION STRAHOV
  • 177 CHODOV – Opatov – Na Košíku – Skalka – Sídliště Malešice – Spojovací – Vysočanská – Prosek – Kobylisy – Podhajská pole – POLIKLINIKA MAZURSKÁ
  • 180 DEJVICKÁ – Vypich – Nemocnice Motol – Sídliště Řepy – (ZLIČÍN) – OBCHODNÍ CENTRUM ZLIČÍN
  • 183 HÁJE – Sídliště Petrovice – Janovská – Nádraží Hostivař – Perlit – Spojovací – Vysočanská – Prosek – Kobylisy – Vozovna Kobylisy – SÍDLIŠTĚ ČIMICE
  • 184 (HRADČANSKÁ) – KUKULOVA / VYPICH – Nemocnice Motol – Nové Butovice – VELKÁ OHRADA
  • 188 ŽELIVSKÉHO – Sídliště Malešice – Strašnická – Jesenická – Michelská – Pankrác – KAVČÍ HORY
  • 189 KAČEROV – Nemocnice Krč – Tempo – SÍDLIŠTĚ LHOTKA
  • 191 NA KNÍŽECÍ – Klamovka – Stadion Strahov – Vypich – Petřiny – CIOLKOVSKÉHO – (OC ŠESTKA – LETIŠTĚ)
  • 193 NÁDRAŽÍ VRŠOVICE – Náměstí Bratří Synků – Pankrác – Krčský hřbitov – Poliklinika Budějovická – Nemocnice Krč – ŠEBERÁK – (Na Proutcích) – VOLHA – CHODOV
  • 195 SÍDLIŠTĚ ČAKOVICE – Tupolevova – Letňany – Prosek – Vysočanská – Spojovací – Sídliště Malešice – Skalka – JESENICKÁ
  • 196 SMÍCHOVSKÉ NÁDRAŽÍ – Přístaviště – Novodvorská – KAČEROV (– Michelská – Jesenická – STRAŠNICKÁ)
  • 197 SMÍCHOVSKÉ NÁDRAŽÍ – Přístaviště – Novodvorská – Sídliště Lhotka – Pavlíkova – SÍDLIŠTĚ PÍSNICE – (Na Proutcích) – NA JELENÁCH – Chodov – Benkova – HÁJE
  • 200 KOBYLISY – Podhajská pole – Odra – SÍDLIŠTĚ BOHNICE
  • 207 STAROMĚSTSKÁ – Náměstí Republiky – Florenc – OHRADA
  • 213 ŽELIVSKÉHO – Slavia – Spořilov – Opatov – Háje – JIŽNÍ MĚSTO
  • 215 KAČEROV – Nemocnice Krč – Tempo – Pavlíkova – SÍDLIŠTĚ LIBUŠ
  • 253 SMÍCHOVSKÉ NÁDRAŽÍ – Pobřežní cesta – Zátišská – NA BERÁNKU

Poznámka: úseky uvedené v závorce obsluhuje pouze část spojů linky

 

Jak jsou metrobusy vyznačeny?

  • v hlavičce jízdního řádu textem „METROBUS“
  • na zastávkách fialovou barvou čísla v rámečku
  • ve vybraných mapách a schématech fialovou barvou
  • na vozidlech číslem linky v rámečku (na bočních panelech)

 


Zpět do rubriky: Cestujeme…