PID (Pražská integrovaná doprava)

organizátor: ROPID (Regionální organizátor Pražské integrované dopravy) zřizovatel: Hl. m. Praha partner: Středočeský kraj
českyCZ | englishEN
RSSRSS | FacebookFB | TwitterTW | InstagramIG
dnes: Čtvrtek 23.11.2017 19:12, provoz podle pracovního dne
zítra: Pátek 24.11.2017, provoz podle pracovního dne

zveřejněno: 7.8.2009 10:27      poslední změna: 28.7.2009

Nový buspruh v Českobrodské ulici

V Českobrodské ulici byl první úsek vyhrazeného jízdního pruhu pro autobusy vyznačen již v roce 1998 (s úpravou v ulici Spojovací zlepšil plynulost ve směru z centra), další buspruh zajišťuje preferenci od Hrdlořez ke křižovatce Jarov od roku 2002. Od července 2009 k těmto úsekům přibyl vyhrazený jízdní pruh v délce 750 metrů od zastávky Kolonie až před hrdlořezskou křižovatku, který přispěje k plynulejšímu provozu linek 109 a 183. 

Pravidelnost provozu bývá v tomto úseku často ovlivňována silnou individuální dopravou ve směru od ulice Průmyslové, kritickým místy jsou pak křižovatky v Hrdlořezích (Českobrodská × Pod Táborem × U Smetanky) a na Jarově (Českobrodská × Učňovská × Spojovací × Koněvova × Pod Lipami), která zahrnuje i silný tramvajový provoz na žižkovské trati. Pro zmírnění následků vyvolaných kolonami vozidel ve směru do centra byl zpracován projekt změny dopravního režimu mezi zastávkou Kolonie a ulicí Pod Táborem.

Výhodou byla dostatečná šířka ulice Českobrodské, což umožnilo relativně levné řešení preference pro autobusy změnou svislého a vodorovného dopravního značení. Původní uspořádání s dvěma stoupacími jízdními pruhy ve směru z centra a jedním jízdním pruhem ve směru do centra je nově nahrazeno v každém směru jedním jízdním pruhem pro všechna vozidla a ve směru do centra vyhrazeným jízdním pruhem pro autobusy. Výhodou řešení je začátek vyhrazeného jízdního pruhu přímo v zastávce Kolonie, autobusy se tak již nemusejí zařazovat mezi vozidla do průběžného jízdního pruhu.

Českobrodská Českobrodská Českobrodská
Českobrodská (do centra) Českobrodská (do centra) Českobrodská (do centra)

Stoupací jízdní pruhy se s rozvojem automobilové techniky ukazují v městském provozu jako postradatelné, řešení přispělo také ke zklidnění provozu, protože znemožňuje dříve vcelku běžné „závodění“ s předjížděním nepřiměřenou rychlostí. V rámci úprav je původní nepříliš bezpečné odbočení do ulice Za Mosty z levého „rychlého“ průběžného jízdního pruhu nahrazeno samostatným odbočovacím pruhem.

Nový BUS pruh je v současné době vyhrazen pouze pro autobusy, v souladu s městskou koncepcí vyhrazených jízdních pruhů však bude doplněno užití pro cyklisty a vybraná vozidla taxislužby s cestujícím, které je již realizováno ve starším buspruhu směrem k ulici Spojovací.


Zpět do rubriky: Preference