PID (Pražská integrovaná doprava)

organizátor: ROPID (Regionální organizátor Pražské integrované dopravy) zřizovatel: Hl. m. Praha partner: Středočeský kraj
českyCZ |
RSSRSS | FacebookFB | TwitterTW | InstagramIG
dnes: Neděle 15.09.2019 19:51
zítra: Pondělí 16.09.2019


Články na na tomto webu se již neaktualizují!


zveřejněno: 16.9.2014 14:22      poslední změna: 15.1.2015

Vlakotramvaje: Budoucnost cestování mezi Prahou a Středočeským krajem

Vlakotramvaje jsou běžným dopravním prostředkem na západ od našich hranic, kde tvoří často nejrychlejší způsob spojení regionu a města. Kombinují výhody vlaku (v tomto případě rychlého spojení do města) a tramvají (možnost průjezdu centrem města nebo obce). V praxi se jedná o tramvaj, která na okraji města vjede na vlakové koleje a rychle jede do nejbližších obcí a měst za Prahou.

Jak budou fungovat vlakotramvaje v Praze

V centru Prahy budete čekat na tradiční tramvajové zastávce, ke které vám přijede po tramvajových kolejích na první pohled běžná tramvaj. Pojede městem po klasické tramvajové síti, bude zastavovat na všech tramvajových zastávkách, ale jakmile dojede na okraj města a přiblíží se k železnici, opustí tramvajové koleje a po speciální spojce vjede na železniční trať. Tady nabere rychlost a odveze cestující za hranice hlavního města

Co je pro rozjezd vlakotramvají potřeba

Vlakotramvaj nepotřebuje mnoho. Dnešní tramvaje v Praze už mají upravená kola tak, aby jezdily i po železničních kolejích. Kromě drobnějších technických úprav zejména v místech výhybek stačí postavit v několika místech krátké kolejové spojky mezi tramvajovými a vlakovými kolejemi a regionální tratě elektrifikovat napájením 600 V, které tramvaje potřebují. Nezbytnou podmínkou pro provoz vlakotramvají je také úprava drážní legislativy z hlediska provozu tramvají na železnici.

Obrovskou výhodou vlakotramvaje je, že dokáže projíždět přímo centry mimopražských měst a obcí bez velkých nároků na další prostor, což klasická železnice nikdy nenabídne. Zejména v těsné blízkosti hranic Prahy je dopravní situace na příjezdových silnicích mnohdy neúnosná. „Dynamický nárůst počtu obyvatel okolo Prahy způsobuje jak přetížení komunikací individuální dopravou, tak přeplněnost autobusové dopravy. Mnohdy přitom stačí postavit několik desítek metrů tramvajové tratě a propojit ji se stávající železniční tratí. Tento systém může zlepšit mobilitu v celém regionu,“ říká pražský radní pro dopravu Jiří Pařízek.

„Jeden z nejrozvinutějších systému vlakotramvají funguje vKarlsruhe, Kasselu nebo Saarbrückenu v Německu. Tímto způsobem bylo zachráněno mnoho regionálních tratí, kterým hrozilo úplné zrušení,“ doplňuje Pavel Procházka, pověřený řízením ROPID. „Lidé se dostanou do centra města rychleji než vlakem, autobusem nebo autem, popularita vlakotramvají v těchto městech je obrovská.“

Kdy a kam vyjedou v Praze první vlakotramvaje

Od první myšlenky, přes ověřovací studie, vypracování projektu, schválení, nalezení vhodného financování až po skutečný rozjezd prvních vlakotramvají v Praze může uplynout i deset let. Je tedy načase ve spolupráci se Středočeským krajem a jednotlivými městy i obcemi začít prověřovat vhodné lokality, kde by bylo výhodné systém vlakotramvaje využít. Mnohde stačí vybudovat několik stovek metrů či pár kilometrů propojky mezi nejbližší tramvajovou a železniční tratí (či železniční vlečkou), což je oproti klasickým kolejovým novostavbám velmi úsporné řešení. V Praze připadají v úvahu tyto čtyři základní trasy budoucích vlakotramvají:

 

1.      Praha, Sídliště Řepy – Hostivice – Chýně: vybudování krátké propojky v tramvajové zastávce Sídliště Řepy na zdejší železniční trať s přímým spojením do Hostivice a okolní rychle rostoucí zástavby i s využitím právě otevřených nových zastávek v oblasti Hostivice – Chýně – Rudná.

2.      Praha, Hlubočepy – Rudná – Nučice: vybudování krátké propojky mezi tramvajovou a vlakovou sítí v tramvajové zastávce Hlubočepy s možností přiblížení vlakotramvaje k rozsáhlé bytové zástavbě v Rudné a Nučicích

3.      Praha, Kbely – Brandýs nad Labem-Stará Boleslav: jedná se o vybudování nové vlakotramvajové tratě odbočující ze stávající železniční trati Praha – Neratovice za zastávkou Praha-Kbely. Tato vlakotramvaj může současně zajistit i vnitroměstskou obsluhu v rámci souměstí Brandýs n/L – Stará Boleslav.

4.      Praha, Kobylisy – Odolena Voda – Neratovice – Mělník: nová vlakotramvajová trať s napojením na tramvajovou síť u Vozovny Kobylisy a také s možným napojením na budoucí letiště Vodochody; trať se propojí s dnešní polozapomenutou železniční tratí Kralupy nad Vltavou – Neratovice s možným pokračováním po vlakových kolejích do Mělníka.

Proč lidé v západní Evropě využívají vlakotramvaje víc, než jiné dopravní prostředky

1.      Spojení bez přestupů: Z různých míst v centru města se cestující dostane do regionu bez nutnosti přestupu – pohodlně a bez starostí se tak dostane i daleko za město.

2.      Rychlost: Díky modernímu systému zrychlení a brzdění nepotřebuje vlakotramvaj delší jízdní čas ani při větší hustotě zastávek. Vlakotramvaj mimo obydlenou oblast může jet mnohem rychleji než po městě.

3.      Dostupnost: Vlakotramvaj zajíždí do center regionálních měst a obcí, nemá jen jednu nástupní zastávku jako vlak, může jich být více a přímo na ulici, co nejblíže přirozeným místům koncentrace lidí.

Krátké intervaly: Stávající vozový park je více využit a i díky nasazení méně kapacitních vozidel oproti klasickým vlakům je možné jezdit mnohem častěji.

 

Plakáty k akci [PDF]


Zpět do rubriky: 2014